Verslag laatste twee fietsdagen - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Marob - WaarBenJij.nu Verslag laatste twee fietsdagen - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Marob - WaarBenJij.nu

Verslag laatste twee fietsdagen

11 Juli 2014 | Spanje, Santiago de Compostella

9 juli: Van Sarria naar Melide (64 km)
De op een na laatste fietsdag. Op het program stond nog wat heuvelwerk is normaal voor Galicie. Maar dan in een mate waarmee nog heel wat hoogtemeters moesten worden gemaakt. Effe 5 km klimmen hier en daarna weer 12 km daar. De schrijver van het routeboek is daar volgens mij ook de tel kwijt geraakt want een aantal van klmmetjes vat hij maar samen met x km klimmen en heuvels. Maar als je de boel maar in het kleinste verzet schakelt kom je er wel. Onderweg heel wat wandelaars tegen gekomen. Die lopen naar alle waarschijnlijkheid de laatste 200 km. Of ze die ook echt lopen, dat is de vraag. We hebben zo veel taxi's heen en weer zien rijden dat enige twijfel wel op z'n plaats is. Ze gaan er, als ze lopen, wel vanuit dat ze de zegen mee hebben en dus de hele weg mogen gebruiken. Als we dan op de fiets van een heuvel afkomen met 50 km/u dan moet je soms hard "ola" roepen om ze op tijd weg te krijgen. Is trouwens wel vreemd dat als je van zo'n helling afkomt en bij de plaats aankomt je ook op de borden 50 moet letten, want ook op de fiets is 60 dan te veel :-). Morgen de laatste 62 km. Erg benieuwd naar het grote plein van de kathedraal.

10 juli: Van Melide naar Santiago de Compostella (65 km)
Vandaag de laatste dag van onze tocht. We nemen de toeristische route. Dat betekent wat extra km's en wat extra hellinkjes. Verstand op nul en fietsen maar. De eerste 40 km gingen best snel maar de laatste 20, alsof er geen eind aan komt. Heuvel op, heuvel af. Gelukkig, dan verschijnt er in de verte iets wat op een kathedraal lijkt. Maar hoe kom je daar? Eigenlijk alleen maar lopend want de boel gaat hier zo steil omhoog. Maar daar is dan toch het plein bij de kathedraal (die volledig in de stijgers staat). Hebben wij weer :-). Ondertussen pelgrim Henk weer tegen gekomen die ons ook de weg naar het HollandHouse( nederlandse pelgrimskamer) kon wijzen. Het hotel was 'snel' gevonden. Nog even terug naar het pelgrimsbureau voor de laatste stempels, maar ook naar de Fransiscus kerk want de camino bestaat 800 jaar en eens in de 100 jaar geven ze een extra certificaat af. Dat heeft pas waarde in de nalatenschap :-). Vanavond gegeten met een paar pelgrimfietsers die we onderweg waren tegengekomen en ook waren aangekomen. Gezellig! Een ervan gaat nog ff verder richting Barcelona. Voor ons was dit wel genoeg. Een hele gebeurtenis, een hele prestatie. Nog een tip voor eventuele geinspireerden: ga vooral naar een dietiste voor goede adviezen, maar vergeet tijdens de tocht vooral niet om zoveel mogelijk op bananen en cola te leven.

• 11 Juli 2014 - 08:33

Liesbeth R:

Gefeliciteerd!!!!wat een knappe prestatie!!! Geniet nu vooral van jullie rust.

• 11 Juli 2014 - 18:27

Monique:

Gefeliciteerd topprestatie!!!geniet van santiago!!