verslag 21, 22 en 23 juni - Reisverslag uit Maubourguet, Frankrijk van Marob - WaarBenJij.nu verslag 21, 22 en 23 juni - Reisverslag uit Maubourguet, Frankrijk van Marob - WaarBenJij.nu

verslag 21, 22 en 23 juni

23 Juni 2014 | Frankrijk, Maubourguet

21 juni: Castelnaud-Montratier naar Miradoux
Na afscheid te hebben genomen van Thera en Gerben hebben Joop en Yvonne ons weggebracht naar startplaats Castelnaud-Montratier. Daar starten we om ongeveer 10.30 uur met onze eerste tocht. Gepland 73 km. Parcours naar ons idee licht glooiend.

De eerste 45 km gingen als een trein, wel direct problemen met Garmin. De Garmin zei linksaf, het boekje zei rechtsaf. Helaas kwamen we noch de weg naar rechts tegen en de weg naar links was absoluut de verkeerde richting. Toen maar een paar km verderop in het boekje gekeken en zo de juiste bestemming weten te vinden.

Vanaf Moissac een heel mooi pad gefietst langs een kanaal met automatische sluizen. Grappig hoe iemand zich via intercom aanmeld en daarna geschut wordt. Na 45 km wat gegeten. In amper 2 uur 45 km afgelegd. Een lekker begin.

En toen? We wilden graag rustig starten, beetje acclimatiseren, wennen aan temp en heuveltjes. Mooi niet. Over de laatste 30 km hebben meer dan 3 uur gedaan. Heuveltje 9 %, heuveltje 10%, weer een heuveltje en de temperatuur op mijn horloge stond inmiddels op 37 graden. We hebben het niet fietsend vol gehouden en zijn op een gegeven moment toch maar omhoog gaan lopen. Valt tegen maar ons doel is nu nog om het 21 dagen vol te houden en op dit moment geloven we daar nog in :-).

We zitten bij een stel Nederlanders (Utrecht) in Miradoux. Statig oud pand met heel veel kamers. Plafond van de kamer zit op 5 meter hoogte. De warmte kan dus wel naar boven, wij wat minder. Het is bijna 7 uur, dus schaften aan de grote tafel met z'n allen.

22 juni: van Maridoux naar Bonas (Mestepes)
Na een goede nacht, was ook wel nodig, op pad voor een volgende tocht door "licht" glooiend landschap. We begonnen met een afdaling. Goede warming up. Je houdt benen stil en bij de volgende helling heb je er eigenlijk niets aan.

Het tempo hebben we maar iets teruggebracht omdat we dit keer de eindstreep fietsend wilden halen. Dat is bijna gelukt. We hadden ongeveer dezelfde hoeveelheid berg(jes) en het ging erg goed. We waren ook twee uur eerder gestart. Dat scheelt heel veel in de warmte.

Tot nu toe geen fietsers gezien die dezelfde kant op fietsten. Alleen maar tegenliggers. Zou mijn Garmin dan toch gelijk hebben. Uit een gesprek met een stel Nederlanders konden we opmaken dat ze naar huis fietsten. Dan mag je tegenligger zijn.

Om half drie gearriveerd in Bonas. We zitten nu bij een engels stel dat vier jaar bezig is om soort paleisje te maken. We hebben een grooooote kamer met dito badkamer. De deksel van het toilet gaat automatisch naar beneden als je hebt "doorgetrokken". Een echt frans chateau.

Al met een goede dag. Hoop dat we nu het juiste tempo te pakken hebben.

23 juni: van Mestepes (Bonas) naar Maubourguet. (75 km)
De afgelopen nacht heel veel onweer en regen gehad. Zelfs de stroom viel uit.
Wat niet uitviel waren twee oude engelse kokken die ieder uur 2 minuten na elkaar het volledig aantal slagen op finke bellen af rammelden. Slapen was dus steeds max een uur. Margo sliep echter door alles heen, of het nu onweer en blikseminslag was op minder dan 2 sec of dat het de bellen van de klokken waren.

Om 8.40 uur weer op de fiets. Door de regen was het flink afgekoeld. Dat maakte het fietsen een stuk aangenamer. Hadden een paar leuke hellinkjes met tot slot 3 x een klim van 8% op de laatste 10 km.
Het blijft vreemd dat je geen enkele fietser tegen komt die ook de dezelfde kant op gaat. Niet vreemd zullen jullie zeggen, zoveel gekken bestaan er niet, maar als tegenliggers zijn we al wel een stuk of 10 Nederlanders tegengekomen.
Ga er niet vanuit dat die de moed hebben opgegeven en op de terugweg zijn.

Uiteindelijk weer om 15.30 uur aangekomen op de plek waar we kunnen slapen.
We hebben de Japanse kamer. Leuk.
Als het goed is kunnen we wel eten in het dorp. Wordt altijd beter dan gisteren.
Toen zaten we in de middle of nowhere en was er ook niet met eten op ons gerekend. Dat was dus even afzien.

• 23 Juni 2014 - 22:36

Monique :

Hoi helden, klinkt allemaal heftig en ook herkenbaar. Ff erin komen en na een weekje gaat het vast helemaal gesmeerd. Leuk hoor en veel plezier. Wij hebben net oerol achter de rug. Was super leuk! Ook heel veel gefietst over het eiland en ook nog met tegenwind...maar wel met een tandem. Dikke kus van Monique en Jan

• 23 Juni 2014 - 23:08

Hannie:

Zeeland is wel wat makkelijker, slechts een paar duintjes.

• 24 Juni 2014 - 17:12

Madelon:

Hi hi, klinkt toch als een goed begin. Een tip van Max neem nooit een omelet voordat je het 'licht' glooiend landschap gaat berijden. Anders ligt dat eitje naast je fiets (eigen ervaring :-)).
    Heel veel plezier en succes hou ons op de hoogte.