Verslag 26 en 27 juni - Reisverslag uit Puente la Reina, Spanje van Marob - WaarBenJij.nu Verslag 26 en 27 juni - Reisverslag uit Puente la Reina, Spanje van Marob - WaarBenJij.nu

Verslag 26 en 27 juni

27 Juni 2014 | Spanje, Puente la Reina

26 juni: van Libarrenx naar Roncelvalles (71 km)
Hoe slecht kan een 'hotel' zijn. Dat was de conclusie na een nacht in het conferentieoord. Maar gelukkig moesten we vroeg weg. We were going up, up, up, up, up. Tot overmaat van ramp regende het bijna de hele dag. Allereerst gingen we naar St. Jean Pied de Port. Een stuk van 40 km met daar in opgenomen de Col d'Osquich. Een stukje van 5 km met een stijgingspercentage van 7,5%. Dat betekent in die afstand een stijging van 120 m naar 495 m. Flink doortrappen dus.
Om 8.00 uur de deur uit. En om 12.00 uur in St. J P de P. En weer terug op 120 meter.
Daar een poging gedaan om onze natte kleren uit te doen en wat droogs uit de tas te halen. Dit soort klimmetjes zorgt namelijk voor een nat pak aan de binnen kant terwijl de regen de buitenkant verzorgde. Stempels gehaald midden in het dorp, bij een "kantoor" met vier vrijwillgers die ieder bezig waren met de pelgrims.
Om 13.15 uur gestart met de laatste 28 km. Weer beginnen op 120 m en eindigen op 1.057, Col de Ibaneta, met percentages tot 9%. Als je dan gemiddeld tussen de 6 en 7 km fietst, stuk ga je namelijk, dan is het begrijpelijk dat je om 17.15 uur binnenkomt. Menig werkdag is minder zwaar. En dat om een foto te maken op 1.057m, dat hoeft tegenwoordig toch niet meer met een beetje fotoshoppen.
Maar dan het hotel. Een deel van een klooster is omgebouwd (www.hotelroncelvalles.es). We hebben een luxe kamer van 10 meter diep en 5 meter breed. Net genoeg ruimte om alle natte kleren te verspreiden. Hopelijk is alles morgen weer droog. Sinds dagen weer eens lekker gegeten, was ook wel nodig. Morgen weer een nieuwe dag met nieuwe heuvels maar als het mee zit wat minder hoogtemeters en minder regen.

27 juni: Van Roncelvalles naar Puente el Reine (75km)
Vannacht goed geslapen en lekker wakker geworden. Uitstekend ontbijt maar dat mag ook wel in zo'n hotel. Om 9.15 uur op de fiets. Elke wandelaar is dan geloof ik al weer 2 uur op pad. We fietsen vandaag om Pamplona heen naar Puente el Reina. We hebben gekozen voor deze weg omdat het heel rustig is. We fietsen door een soort kloof van 20 km en heel af en toe is er een verdwaalde auto. Kleine watervallen, overhangende rotsen. Voor wandelaars is deze 20 km niet zo geschikt. Erg eenzame buurt. De wandelaars komen we wat later veel meer tegen. Ze steken regematig de weg over die wij fietsen. Wij maken alle bochten en zij snijden soms de hoek af omdat zij 'rechtdoor' kunnen lopen.
Om 14.30 aangekomen in Puente. Hier verblijven ook veel wandelaars en het plaatsje staat bol van refugio's. We hebben een heel aardig hotel in een ontzettend nauw straatje. Straks op zoek naar eten.

• 27 Juni 2014 - 18:07

Lysbeth:

Ik vind de tochtjes van Lia en mij steeds stoerder worden...volhouden!